PROJECTE EDUCATIU DEL CENTRE

1. Introducció
2. Senyes d'identitat 
 2.1. Ubicació del Centre en el seu context 
 2.2. Característiques de l'entorn social i cultural  
 2.3. Context de l'alumnat matriculat 
 2.4. Especialitats impartides en el Centre 
 2.5. Professorat i Departaments didàctics
3. Missió, Visió i valors 
4. Les ensenyances elementals de música segons la legislació 
 4.1. Objectius generals 
 4.2. L’ingrés en les ensenyances elementals de música 
 4.3. Adjudicació de les places escolars 
 4.4. De l’accés a altres cursos diferents de primer
 4.5. Reclamació de qualificacions a la prova d’accés
 4.6. Admissió i matriculació  
 4.7. Assignatures comunes i pròpies de l’especialitat 
 4.8. Reclamació de qualificacions a la prova d’accés 
 4.9. L’avaluació 
 4.10. Tutoria
 4.11. Promoció 
 4.12. Límit de permanència
 4.13.Certificat d’ensenyances elementals
 4.14.Obtenció directa del certificat d’ensenyances elementals de Música 
 4.15.Documents d’avaluació
 4.16. Trasllats d’expedient 
5. Objectius: Línies d'actuació 
 5.1. Línies generals d'actuació pedagògica 
 5.2. Concreció dels continguts curriculars 
 5.3. Avaluació, promoció i titulació de l'alumnat 
 5.4. Activitats de recuperació 
 5.5. La forma d'atenció a la diversitat de l'alumnat 
 5.6. Criteris i orientacions metodològiques de caràcter general 
 5.7 Orientacions i estratègies metodològiques
 5.8 Desicions sobre el procés d’avaluació
6. Estructura Organitzativa
 6.1. Òrgans Unipersonals
 6.2. Òrgans Col·legiats
7. Funcions de components de la comunitat educativa
 7.1. Equip Directiu
 7.2. Professorat
 7.3. Alumnat
 7.4. Pares/Mares
 7.5. Personal d'administració i serveis
8. El pla d'orientació i acció tutorial

1. INTRODUCCIÓ 

El Projecte Educatiu de centre és un document que planteja els grans objectius del Centre i orienta totes les accions, les formes d'organització i coordinació, el seu organigrama, les regles de funcionament intern i la vinculació amb tots i cadascun dels agents de comunitat educativa. El present projecte educatiu de centre, s'elabora d'acord amb la norma constitucional i en el marc de la Llei Orgànica 8/2013 de 9 de desembre per a la millora de la qualitat educativa; i els decrets que regulen les ensenyances elementals de música: 159/2007 de 21 de setembre i la modificació del 148/2014 del 12 de Setembre. Formen part del mateix document el reglament de règim intern, el Pla de convivència, la concreció curricular i el pla d'orientació i acció tutorial.

2. SENYES D'IDENTITAT

2.1. Ubicació del Centre en el seu context 
 El Conservatori Elemental de Música de Pedreguer està situat en el municipi de Pedreguer, amb un terme municipal prop als 30 km2. Perteneix a la província d'Alacant i es situa pràcticament al centre de les dos grans capitals de la Comunitat: a 99 km de València i 86 d'Alacant. La seua demarcació territorial és la comarca de la Marina Alta, la qual abarca els següents municipis a més de Pedreguer: Alcanalí, l'Atzúvia, Beniarbeig, Benidoleig, Benigembla, Benimeli, Benissa, Calp, Castell de Castells, Dénia, Els Poblets, Gata de Gorgos, Llíber, Murla, Moraira, Ondara, Orba, Parcent, Pego, Poble Nou de Benitatxell, Ràfol d'Almunia, Sagra, Sanet i Negrals, Senija, Teulada, Tormos, la Vall d'Ebo, la Vall de Gallinera, el Verger, Xàbia i Xaló. Compta amb una població prop als 7.500 habitants (segons dades del Padró de 2018, i té bones comunicacions per carretera: N-332 i AP-7.

2.2. Característiques de l’entorn social i cultural 
 El Conservatori desenvolupa la seua llavor en la Casa de la Cultura, situat en el C/ Glorieta de la Creu, n14, propietat de l'Ajuntament. Està ubicada prop del centre del poble, i els actes acadèmics i audicions de l'alumnat més nombroses es realitzen en l'Espai Cultural, situat en el C/ Mestre Serrano, nº 27, a 5 minuts a peu de la Casa de la Cultura. 

2.3. Context de l'alumnat matriculat 
 L'alumnat matriculat en el Conservatori procedeix en major mesura del propi municipi, ja que la banda de música no té cap altra escola a paral·lela, però també de molts altres pobles de la Marina Alta i de La Safor, comarca veïna. 

2.4. Especialitats impartides en el Centre 
 Els ensenyaments que imparteix són de Règim Especial, sent els nivells educatius autoritzats els corresponents als Ensenyaments Elementals, en les següents especialitats que es relacionen a continuació: Clarinet, Flauta Travessera, Guitarra, Oboè, Percussió, Piano, Saxòfon, Trompa, Trombó Trompeta, Tuba i Bombardí, Violí i Violoncel.

2.5. Professorat y Departaments Didàctics 
 En el present curs escolar 2023-24 el Centre es compon d'una plantilla de 16 professors. Estan constituïts un total de 4 Departaments Didàctics. En la taula que segueix a continuació, es pot visualitzar la seua estructura i composició: Composició de cada Departament Didàctic Vent-Fusta: Clarinet, Flauta, Oboè, Saxòfon Vent-Metall i Percussió: Trombó, Trompeta, Tuba i Bombardí i Percussió. Corda i Tecla: Violí, Violoncel, Guitarra i Piano Col·lectives: Llenguatge Musical, Cor i Conjunt

3. MISSIÓ, VISIÓ, VALORS 

Missió: La nostra missió és proporcionar un ensenyament de qualitat, que procura una formació integral als nostres alumnes, dotant-los de les eines necessàries per a desembolicar-se en una societat cada vegada més global. Visió: El nostre Conservatori pretén ser un centre de referència per la qualitat educativa musical que ofereix. Al mateix temps, cerquem ser reconeguts com una comunitat educativa activa, que fomenta i desenvolupa projectes d'innovació i que destaca pel seu clima de convivència darrere d'uns objectius i valors comuns. Desitgem que el nostre Centre gènere un alt nivell de satisfacció a nivell global en tots els agents de la comunitat educativa: pares, mares, professors, alumnes, alumnes i personal d'administració i serveis. 

Valors: El Conservatori promou com un dels seus valors primordials l'afany de millora i superació en tots i cadascun dels àmbits de la nostra institució educativa. Per açò, estableix un compromís amb totes les dimensions que actuen en l'oferiment d'una qualitat educativa musical al mateix temps que integral. El respecte mutu i el treball com a via d'acte-superació en la nostra labor educativa són una mostra del nostre compromís amb tots els agents de la comunitat educativa i amb la labor social educativa que exercim. 

4. LES ENSENYANCES ELEMENTALS DE MÚSICA SEGONS LA LEGISLACIÓ.

4.1. Objectius generals de les ensenyances elementals de música.
Les ensenyances elementals de Música tenen com a objectiu contribuir a desenrotllar en els alumnes i les alumnes capacitats generals, els valors cívics propis del sistema educatiu i, a més, les capacitats següents: 
a) Apreciar la importància de la música com a llenguatge artístic i com a mitjà d’expressió cultural dels pobles i de les persones. 
b) Adquirir i desenrotllar la sensibilitat musical a través de la interpretació i del gaudi de la música de les diferents èpoques, gèneres i estils, per a enriquir les possibilitats de comunicació i de realització personal. 
c) Interpretar en públic amb la suficient seguretat en un mateix, per a comprendre la funció comunicativa de la interpretació musical. 
d) Interpretar música en grup, per a habituar-se a escoltar altres veus o instruments i adaptar-se a l’equilibri del conjunt. 
e) Ser conscient de la importància del treball individual i adquirir les tècniques d’estudi que permetran l’autonomia en el treball i la valoració d’este. 
f) Valorar el silenci com a element indispensable per a desenrotllar la concentració, l’audició interna i el pensament musical, així com la seua funció expressiva en el discurs musical. 
g) Conèixer i valorar la importància de la música pròpia de la Comunitat Valenciana, així com les seues característiques i manifestacions més importants. 
h) Adquirir l’autonomia adequada, en l’àmbit de l’audició, de la comprensió i de l’expressió musical. i) Conèixer i aplicar les tècniques de l’instrument, d’acord amb les exigències de les obres. 

4.2. L'ingrés en les ensenyances elementals de música 
1. El consell escolar de cada centre públic, o l’òrgan competent en el cas de centres privats, establirà, respectant les instruccions que dicta amb esta finalitat la conselleria competent en matèria d’Educació, el procediment d’ingrés a les ensenyances elementals de Música, d’acord amb el projecte educatiu i amb les possibilitats organitzatives del centre docent. 
2. Per a iniciar els estudis del primer curs de les ensenyances elementals de Música serà necessari realitzar una prova, mitjançant la qual es valoraran les aptituds de l’aspirant per a cursar les dites ensenyances. 
3. Les ensenyances elementals de Música es cursaran ordinàriament entre els huit i els dotze anys d’edat. L’inici de les ensenyances elementals amb menys de huit anys o més de dotze s’entendrà com a excepcional. En este cas, la conselleria competent en matèria d’Educació atendrà el tractament d’esta excepcionalitat. 
4. Els conservatoris i centres autoritzats de música, de caràcter reglat, de l’àmbit de gestió de la conselleria competent en matèria d’Educació, establiran en els seus projectes educatius els criteris de valoració de les proves d’ingrés, ateses les aptituds dels aspirants per a cursar les especialitats sol·licitades i l’edat idònia establida. 
5. La prova d’ingrés als centres que imparteixen les ensenyances elementals de Música es realitzarà en una única convocatòria en el mes de setembre, efectuada pel centre docent corresponent. 

4.3. Adjudicació de places escolars 
1. L’adjudicació de les places escolars vacants en cada especialitat es realitzarà d’acord amb les puntuacions finals obtingudes en les proves d’ingrés. 
2. L’elaboració d’estes proves, així com la seua estructuració, competeix a l’òrgan de coordinació docent del centre que corresponga. 
3. La realització i valoració de les proves serà a càrrec d’una comissió de valoració designada pel director del centre. 

4.4. De l’accés a altres cursos diferents de primer 
 1. Es podrà accedir a cada curs de les ensenyances elementals sense haver cursat els anteriors, sempre que, a través d’una prova realitzada davant d’una comissió d’avaluació designada pel director del centre, l’aspirant demostra posseir els coneixements tècnics, instrumentals i teoricopràctics necessaris per a seguir amb aprofitament les ensenyances corresponents, valorant-se l’edat idònia. 
2. Les proves, que tindran l’estructura i l’organització que el Projecte Educatiu del Centre determine, versaran sobre els continguts dels cursos precedents a aquell a què l’aspirant opta. 
3. La prova d’accés a cada curs de les ensenyances regulades en este decret es realitzarà en una convocatòria anual durant el mes de setembre, efectuada pel centre docent. Els centres obriran, amb la suficient antelació, un termini perquè els interessats sol·liciten el curs i l’especialitat a la qual volen accedir. 
4. La superació d’esta prova d’accés faculta exclusivament per a matricular-se en el curs acadèmic per al qual haja sigut convocada. 
5. La prova d’accés a cursos diferents del primer es realitzarà amb posterioritat a la d’ingrés al primer curs i estarà condicionada a l’existència de places vacants després d’acabat el procés ordinari d’adjudicació i de matriculació. 

4.5. Reclamació de qualificacions a la prova d’accés 
 1. S'estableix un període de tres dies hàbils, a partir de la publicació dels resultats de la prova, perquè els aspirants puguen presentar reclamació contra la puntuació aconseguida en la prova d’ingrés a primer curs i a un curs distint del primer a les ensenyances elementals de Música. Esta reclamació es farà per escrit i es dirigirà al director del centre, amb l’al·legació, en cada cas, dels motius que consideren oportuns. El director del centre, amb l’informe previ de la comissió de valoració, resoldrà en el termini de tres dies hàbils. 
2. Els interessats podran interposar un recurs d’alçada davant del director territorial d’Educació, en els terminis que establix l’article 115 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. 

4.6. Admissió i matriculació 
1. L’admissió d’alumnes estarà sotmesa als principis d’igualtat, mèrit i capacitat, i supeditada als resultats obtinguts en les proves referides. 
2. L’oferta de places escolars en les ensenyances elementals de Música que han de convocar anualment els centres de titularitat de la conselleria competent en matèria d’Educació serà determinada per l’administració educativa valenciana. 
3. L’alumnat no podrà simultaniejar les ensenyances elementals de Música en dos centres. Conseqüentment, cada alumne o alumna tindrà un únic expedient acadèmic en un centre només. 

4.7. Assignatures comunes i pròpies de l’especialitat 
1. Són assignatures comunes a tot el currículum de les ensenyances elementals: Llenguatge Musical i Cor. 
2. Són assignatures pròpies de l’especialitat: Instrument individual i Conjunt. 
3. Els alumnes i les alumnes que cursen més d’una especialitat únicament cursaran lesassignatures comunes en una. Una vegada superades en una especialitat, la qualificació obtinguda serà vàlida per a la resta d’especialitats. En els documents d’avaluació de cada especialitat es farà constar la qualificació de les assignatures comunes superades. 
4. Les proves, que tindran l’estructura i l’organització que el Projecte Educatiu del Centre determine, versaran sobre els continguts dels cursos precedents a aquell a què l’aspirant opta. 
5. La prova d’accés a cada curs de les ensenyances regulades en este decret es realitzarà en una convocatòria anual durant el mes de setembre, efectuada pel centre docent. Els centres obriran, amb la suficient antelació, un termini perquè els interessats sol·liciten el curs i l’especialitat a la qual volen accedir. 
6. La superació d’esta prova d’accés faculta exclusivament per a matricular-se en el curs acadèmic per al qual haja sigut convocada. 
7. La prova d’accés a cursos diferents del primer es realitzarà amb posterioritat a la d’ingrés al primer curs i estarà condicionada a l’existència de places vacants després d’acabat el procés ordinari d’adjudicació i de matriculació. 

4.8. Reclamació de qualificacions a la prova d’accés 
1. S'estableix un període de tres dies hàbils, a partir de la publicació dels resultats de la prova, perquè els aspirants puguen presentar reclamació contra la puntuació aconseguida en la prova d’ingrés a primer curs i a un curs distint del primer a les ensenyances elementals de Música. Esta reclamació es farà per escrit i es dirigirà al director del centre, amb l’al·legació, en cada cas, dels motius que consideren oportuns. El director del centre, amb l’informe previ de la comissió de valoració, resoldrà en el termini de tres dies hàbils. 
2. Els interessats podran interposar un recurs d’alçada davant del director territorial d’Educació, en els terminis que establix l’article 115 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. 

4.9. L’avaluació 
1. L’avaluació de l’aprenentatge dels alumnes serà contínua i integradora, encara que diferenciada segons les distintes assignatures del currículum. 
2. L’avaluació de l’alumnat en les ensenyances elementals de Música es durà a terme tenint en compte els objectius educatius i els criteris d’avaluació establits en el currículum que s’aprova en este decret, i en coherència amb el projecte educatiu elaborat pel centre docent. 
3. L’avaluació serà realitzada pel conjunt de professors de l’alumne coordinats pel professor tutor, actuant els dits professors de manera integrada al llarg del procés d’avaluació i en l’adopció de les decisions resultants del dit procés. 
4. L’avaluació final i qualificació de l’alumnat es realitzarà en el mes de juny. 
5. Els resultats de l’avaluació final de les distintes assignatures que componen el currículum s’expressaran per mitjà de l’escala numèrica d’1 a 10 sense decimals, i es consideraran positives les qualificacions iguals o superiors a cinc i negatives les inferiors a cinc. 
6. Els resultats de l’avaluació, i si és el cas les qualificacions, s’expressaran en els termes següents: Insuficient: 1, 2, 3 o 4. Suficient: 5. Bé: 6. Notable: 7 o 8. Excel·lent: 9 o 10. 
7. La nota mitjana del curs serà la mitjana aritmètica de les qualificacions de totes les matèries de l’especialitat cursades per l’alumnat, expressada amb una aproximació de dos decimals per mitjà d'arrodoniment. 

4.10. Tutoria 
1. L’acció tutorial, que forma part de la funció docent, es desenrotllarà al llarg de les ensenyances elementals de Música. 
2. El professor tutor tindrà la responsabilitat de coordinar tant l’avaluació com la funció d’orientació de l’alumnat. 
3. El professor tutor serà el professor de l’especialitat que cursa l’alumne. Els centres educatius inclouran plans d’acció tutorial en els seus projectes educatius. Els centres educatius promouran compromisos educatius entre les famílies i tutors legals, i el centre mateix, en què es contemplen activitats per a millorar el rendiment acadèmic dels alumnes. 

4.11. Promoció 
1. Els alumnes promocionaran de curs quan hagen superat la totalitat de les assignatures de cada curs o quan tinguen avaluació negativa en una assignatura com a màxim. En el supòsit d’assignatures pendents referides a la pràctica instrumental, la recuperació haurà de realitzar-se en la classe del curs següent. Per a la resta d’assignatures, els centres establiran en els seus projectes educatius els criteris per a recuperar-les. En cap cas es podrà qualificar l’assignatura motiu de promoció sense haver aprovat l’assignatura pendent. 
2. Els alumnes que, en acabar el quart curs, tinguen pendents d’avaluació positiva tres assignatures o més, hauran de repetir el curs en la seua totalitat. Quan la qualificació negativa es produïsca en una o en dos assignatures, només serà preceptiu cursar les assignatures pendents. 

4.12. Límit de permanència 
1. El límit de permanència en les ensenyances elementals de Música serà de cinc anys. L’alumne no podrà romandre més de dos anys en el mateix curs. 
2. La conselleria competent en matèria d’Educació podrà autoritzar, amb caràcter excepcional, que determinats alumnes puguen ampliar un any més el límit de permanència, en supòsits de malaltia greu o d’altres circumstàncies que meresquen una consideració semblant i que impedisquen el normal desenrotllament dels estudis. 

4.13. Certificat d’ensenyances elementals 
1. Els alumnes i les alumnes que hagen superat les ensenyances elementals de Música obtindran el certificat d’Ensenyances Elementals de Música, en el qual constarà l’especialitat cursada. 
2. El certificat d’Ensenyances Elementals de Música serà expedit pels conservatoris públics que tinguen autoritzades les ensenyances corresponents. 

4.14. Obtenció directa del certificat d’Ensenyances Elementals de Música Els conservatoris públics elementals que impartisquen les ensenyances elementals de Música organitzaran en el primer trimestre del curs proves per a l’obtenció directa del certificat d’Ensenyances Elementals de Música. Al nostre centre es faran la tercera setmana del mes de novembre. 

4.15. Documents d’avaluació 
1. Són documents d’avaluació de les ensenyances elementals de Música, l’expedient acadèmic personal, les actes d’avaluació i els informes d’avaluació individualitzats. 
2. Els documents d’avaluació portaran les firmes fefaents de les persones que corresponga en cada cas, amb indicació del càrrec exercit. Així mateix, s’hi farà constar el nom i els cognoms dels firmants. 
3. La conselleria competent en matèria d’Educació establirà el format d’estos documents d’avaluació. 

4.16. Trasllats d’expedient 
1. Els trasllats d’expedients d’alumnes que cursen ensenyances elementals de Música en altres centres de caràcter reglat queden condicionats a l’existència de places escolars vacants en cada una de les assignatures que l’alumne haja de cursar en el centre receptor. Les places escolars vacants es convocaran una vegada escolaritzats els alumnes del centre i els que han superat la prova d’aptituds d’ingrés a les ensenyances elementals de Música. 
2. Quan un alumne o una alumna es trasllade de centre abans d’haver conclòs els estudis d’ensenyances elementals de Música, el centre d’origen trametrà al de destinació, a petició d’este, els corresponents documents d’avaluació, fent constar, en la diligència corresponent, que les qualificacions concorden amb les actes que es custodien en el centre. El trasllat d’expedient d’alumnes que cursen estudis en centres no pertanyents a l’àmbit de gestió de la conselleria competent en matèria d’Educació queda condicionat a l’existència de places vacants en el centre receptor. 
3. El centre receptor obrirà el corresponent expedient acadèmic de l’alumne i hi incorporarà les dades acadèmiques trameses pel centre de procedència, sempre que els continguts curriculars de les ensenyances superades en els centres de gestió d’altres administracions s’ajusten als estudis que es regulen en el present decret. 

5. LÍNIES D'ACTUACIÓ. 

5.1. Línies generals d'actuació pedagògica 
La línia pedagògica del centre es concreta en el Projecte Curricular de Centre i en les programacions didàctiques de totes i cadascuna de les assignatures que s'imparteixen. A través d'aquests documents han d'unificar-se els criteris seguits pel conjunt del Claustre de Professors, consensuant-se i concretant-se els objectius dels Ensenyaments elementals i Professionals. L'educació musical que pretenem fomentar i desenvolupar en el nostre Conservatori aspira a dotar als nostres alumnes d'una formació integral, que vaja més enllà d'habilitats específiques aïllades. Per açò, ens plantegem l'objectiu del consens, de la interrelació i integració, plasmat tot açò en uns objectius comuns que guien les accions del conjunt del professorat del Conservatori. En aquest sentit, la coordinació didàctica que ha de desenvolupar-se, a través de la comissió de coordinació pedagògica, treballarà en el consens d'unes directrius comunes per a tots els departaments i per tant, que redunden en les accions didàctiques de tot el professorat. D'altra banda, i al mateix temps d'acord amb l'anterior, l'acció del tutor oferida a alumnes i famílies ha de garantir una orientació individualitzada a tots i cadascun dels alumnes del centre. També, les activitats complementàries i extraescolars que s'ofereixen en el centre, contribueixen a aquestes línies generals d'actuació pedagògica que redunden en l'objectiu principal d'oferir una educació de qualitat. A aquest efecte, es desenvolupen accions culturals de diferent índole . 

5.2. Concreció dels continguts curriculars. 
VEURE PROJECTE CURRICULAR DEL CENTRE 

5.3. Els procediments i criteris d'avaluació, promoció i titulació de l'alumnat. 
Aquests procediments i criteris estan especificats tant en les programacions didàctiques de cada assignatura com en el projecte curricular de centre, que ja s'ha referit es troba de les pàgines 16 a 49 d'aquest projecte Educatiu de Centre. 

5.4. L'Organizació de les activitats de recuperació per a l'alumnat amb matèries o assignatures pendents. Aquestes activitats de recuperació estan especificades en les programacions didàctiques de cada assignatura impartida en el centre. 

5.5. La forma de atenció a la diversitat del alumnat. Les mesures d'atenció a la diversitat estan contemplades en les programacions didàctiques de totes i cadascuna de les programacions didàctiques de les assignatures impartides, i que, com ja hem referit, formen part de la programació general anual. L'objectiu final és oferir una atenció i orientació individualitzada a tots i cadascun dels alumnes del Centre, en corresponsabilitat i contacte permanent amb les famílies dels alumnes. 

5.6. Criteris i orientacions metodològiques de caràcter general En la nova ordenació, l'estudi de l'instrument i el de llenguatge musical es comença i es prossegueix simultàniament, amb la finalitat de que la constitució corporal i la psicomotricitat del xiquet i de la xiqueta s'adapten a les peculiaritats i al maneig dels diferents instruments. A causa d'aquesta circumstància i a la llarga durada de la formació musical, l'alumne es veu obligat a simultanejar aquests estudis amb els de caràcter general, és a dir, part de l'educació primària i de la secundària obligatòria en els seus tres cicles. Convé per tant que els processos de tots dos tipus d'ensenyament seguisquen els mateixos principis d'activitat constructiva com a factor decisiu en la realització de l'aprenentatge, conseqüència lògica del protagonisme que l'alumne adquireix en aquest sistema en modificar i reelaborar els seus esquemes de coneixement. S'apunten ací alguns principis metodològics de caràcter general que el professorat procurarà adequar al procés d'ensenyament-aprenentatge del llenguatge musical i de l'instrument: 
 a) Adequar els continguts i la seua seqüenciació al moment i situació del desenvolupament evolutiu del xiquet i de la xiqueta, de manera que l'aprenentatge siga constructiu, progressiu i motivador. Dins de les programacions, un punt important és la seqüenciació dels objectius, continguts i criteris d'avaluació, per a facilitar l'aprenentatge evolutiu de l'alumne per a adquirir els coneixements de manera progressiva. En aquest conservatori, els continguts dins de les programacions estan seqüenciades per mesos per a una millor concreció. 
 b) Motivar a l'alumne per a l'estudi de la música mitjançant la seua activitat i participació en el procés, donant-li el protagonisme que li corresponga en la seua pròpia formació musical. La música s'ensenya i aprèn mitjançant la pràctica. Per açò hem de motivar a l'alumne en el seu propi aprenentatge, perquè veja que amb l'esforç i el treball personal diari aconseguirà els objectius establits en les programacions i se sentirà satisfet i gaudirà interpretant amb la música. 
 c) Respectar les peculiaritats dels alumnes, individual i col·lectivament, facilitant així la convivència en el si del grup i la col·laboració, de manera que s'eviten les discriminacions de tot tipus. La música és inherent a tots els éssers humans, tots tenim un sentit innat cap a la música, però no tots tenim les mateixes aptituds ni motivacions per a la pràctica musical. Dins dels ensenyaments musicals, cal atendre a la diversitat perquè tots els alumnes no són iguals, i cal tractar amb especial atenció aquells alumnes que tinguen dificultats en el seu ensenyament, perquè ací és on es veu el treball dels professionals en l'educació. Tenint en compte que la música és una disciplina de pràctica individualitzada, amb les assignatures col·lectives es fomentarà la companyonia, el respecte pel proïsme, per a evitar la discriminació de tot tipus. Des d'aquest centre es fomenta un treball col·lectiu des de les audicions interdepartamentals en les quals respectarem unes normes de conducta i convivència. 
 d) Utilitzar procediments i recursos variats que estimulen la capacitat crítica i creativa de l'alumne mitjançant l'acceptació del diàleg i les argumentacions raonades. Aquest conservatori, a més d'utilitzar els recursos metodològics tradicionals aposta per l'ús de les noves tecnologies per a complementar en l'aprenentatge de l'alumne, adaptant-ho als nous temps, ja que és una generació que conviu en tot moment amb la tecnologia. Els professors d'aquest centre, incentiven a l'alumne a utilitzar aquestes tecnologies per a unaprenentatge motivador i atractiu. 
 e) Procurar que l'assimilació dels continguts conceptuals per part de l'alumne es complete amb l'adquisició de continguts procedimentals i actitudinals que propicien la seua autonomia en el treball tant per al moment present com per al futur. La teoria i la pràctica són necessàries per als ensenyaments musicals, el tutor deu estar en continu contacte amb tots els professors de les assignatures col·lectives i viceversa, per a garantir l'ensenyament integral de totes les assignatures. A més els alumnes han d'adquirir les destreses necessàries per a posar en pràctica tot l'après en aquesta etapa i en les futures. 
 f) Facilitar als alumnes el coneixement i ocupació del codi convencional d'expressió alhora que la correcció i l'exactitud en l'ús del llenguatge, amb la finalitat de que l'aprenentatge i la comunicació siguen efectius. L'alumne anirà aprenent el llenguatge propi musical de manera gradual i anirà incorporant-ho conforme avancen els seus estudis, en aquest sentit s'ensenyarà als alumnes a expressar amb paraules les sensacions i emocions que senten en interpretar la música. 
 g) Exercitar la creativitat de l'alumne, de manera que adquirisca estratègies pròpies d'estudi i de realitzacions musicals amb la finalitat de que puga superar les dificultats que se li presenten en el procés d'ensenyament-aprenentatge. Encara que la interpretació instrumental no siga opció definitiva en el grau elemental, adquireix tota la seua importància per a l'aprofundiment en el coneixement del llenguatge musical. En la interpretació, malgrat ser un fet profundament subjectiu, convergeixen el missatge del creador de l'obra, la personal manera de transmetre-la de l'intèrpret, d'acord amb la seua sensibilitat i l'orientació de l'educador, que ha d'esforçar-se més a ajudar a resoldre dificultats i proporcionar opcions a l'intèrpret, que a imposar-li criteris. Els criteris d'avaluació han d'apuntar al tipus i grau d'aprenentatge aconseguits pels alumnes en un moment determinat, en relació amb les capacitats previstes en els objectius generals i en els específics de cada especialitat. El nivell de consecució dels objectius no vaig poder ser valorat mecànicament, sinó amb flexibilitat, d'acord amb les característiques del cicle educatiu en què es troba l'alumne. L'avaluació, continua i personalitzada, compleix així la seua funció informativa i formativa en oferir al professor indicadors del desenvolupament sobre els successius nivells d'aprenentatge dels alumnes i li aporta dades per a esclarir les seues noves estratègies didàctiques. Açò permet aplicar els mecanismes correctors a les insuficiències advertides en el procés. En aquest sentit, els tradicionals exàmens són també indicadors de l'evolució del procés educatiu, però no l'únic constituent de l'avaluació del progrés dels alumnes. 

5.7. Orientacions i estratègies metodològiques. 
L'estratègia metodològica s'enfocarà a posar en pràctica una programació conjunta i interdisciplinària, basada en el model en el qual, totes les assignatures comparteixen blocs de coneixements (objectius i continguts) comuns que cal delimitar primer per a després prendre una sèrie de decisions que conduïsquen a una formació musical més coherent i integral. Els Departaments Didàctics, primer, i més tard la Comissió de Coordinació Pedagògica han de treballar amb aquesta orientació per a delimitar una estructura conjunta que permeta la coherència del procés educatiu en tot el Conservatori. 

5.8. Decisions sobre el procés d’avaluació que comprendran procediments i instruments generals d’avaluació, criteris generals d’avaluació i criteris d’ampliació, promoció i recuperació. L'avaluació inicial o de diagnòstic: Aquells professors que la realitzen pretendran conèixer quins són les capacitats de l'alumne i el grau de desenvolupament d'aquestes a l'inici del curs. Aquesta avaluació es realitzarà durant el mes de setembre. L'avaluació contínua: ens permet conèixer quin és l'evolució de l'alumne en la consecució dels objectius i continguts de cadascuna de les programacions. L'avaluació de les activitats: certs objectius, amb els corresponents continguts que els desenvolupen, només poden ser avaluats en moments concrets i no quotidians, com ocorre amb l'exposició del treball realitzat en les audicions públiques i en els exercicis trimestrals de les classes teòriques. L'avaluació final: l'avaluació final ha de prendre en consideració totes les altres per a valorar la consecució dels objectius, l'evolució de l'alumne a partir de l'avaluació inicial i, després de la reflexió de les dades arreplegades, avaluar el curs íntegrament. Perquè un alumne tinga dret a l'avaluació, deurà no superar les 10 faltes no justificades per a no perdre el dret d'avaluació contínua. 

6. ESTRUCTURA ORGANITZATIVA 

6.1. Òrgans unipersonals: 
Directora: Maria Mercedes Femenia Simó 
Cap d'Estudis: Miguel Angel Ibiza Zaragozá 
Secretari: Joan Enric Calatayud Espí 

6.2. Òrgans col·legiats: Claustre de Professors i Consell Escolar. 
6.2.1. Claustre de Professors i Professores 
Alemany Ortolà, Josep
Álvarez Salort, Josefa 
Antón Alemany, Josep 
Bordes Moragues, Juan 
Borràs Sanchis, Ximo
Calatalud Espí, Joan Enric 
Femenia Simó, Mª Mercedes 
Guardado Valverde, Ignacio
Ibiza Zaragoza, Miguel Angel 
Moltó Medina, Hugo 
Bataller Arias, Juan Pablo 
Pineda Poquet, Francisco 
Pineda Poquet, Mercedes 
Sansano Navarro, Alba 
Soler Carbó, Jorge 
Tomàs Peñalver, Adrià 

6.2.2. Consell Escolar. 
Presidenta: Mª Mercedes Femenia Simó 
Cap d'Estudis: Miguel Angel Ibiza Zaragozá 
Secretari: Joan Enric Calatayud Espí 
Representants sector professors: Alba Sansano Navarro i Mercedes Pineda Poquet 
Representants sector pares/mares: Àngela Franco Franco i Rosana Noguera LLopis 
Representants sector alumnes: Issabel·la Morales Franco i Alba Usagre Noguera 
Representant PAS: Raquel Garcia Salort. 
Representant Ajuntament: Regidora d'Educació i Cultura. 

7. FUNCIONS I MISSIONS DELS DISTINTS COMPONENTS DE LA COMUNITAT EDUCATIVA. 

7.1. Equip Directiu 
• Els òrgans unipersonals de govern, coordinats pel Director, exerciran les seues funcions en benefici de tota la Comunitat Educativa amb honradesa, caràcter dialogant, generositat en l'esforç i determinació per a portar a bon terme els principis establits en els documents institucionals del centre. 
• L'Equip Directiu estarà obert als suggeriments de tots els sectors, estimulant la participació de tots i instaurant una cultura democràtica en els termes expressats per la legislació educativa. 
• L'Equip Directiu planificarà la vida general del Conservatori per mitjà dels documents institucionals. 

7.2. Professorat 
• El Professorat, peça essencial de la nostra organització i responsable últim de l'exercici de la tasca educativa, exercirà la seua funció amb la vocació i professionalitat necessàries per a l'aplicació del present Projecte Educatiu. 
• El professorat s'implicarà en la dinàmica general del centre, la qual cosa significa: 
1. Col·laborar amb l'Equip Directiu, els membres del Claustre i els altres sectors de la Comunitat Educativa. 
2. Planificar el procés d'ensenyament-aprenentatge dels seus respectius alumnes, mitjançant la participació activa en els òrgans de coordinació didàctica, la redacció i la revisió de les programacions didàctiques i altres documents institucionals. 
3. Exercir l'acció tutorial, preocupant-se de tot el relatiu als seus alumnes, orientant-los i ajudant-los en la seua presa de decisions. 
4. Informar als pares/mares de l'evolució dels estudis dels seus fills i col·laborar amb ells. 
5. Participar en totes les activitats planificades en la Programació General Anual. 
6. Participar i implicar-se en totes les activitats de formació, amb vista a una permanent millora de la tasca docent.
7. Contribuir a la millora del clima del centre, mitjançant la defensa i la posada en pràctica de valors com el respecte, la companyonia i l'actitud constructiva. 
8. Ser receptiu als projectes d'innovació i recerca pedagògica i didàctica. 

7.3. Alumnat 
• Els alumnes respectaran a tots els professors i als altres membres del Conservatori. 
• Els alumnes participaran activament en totes les activitats complementàries i extraescolars programades en la Programació General Anual en el seu propi benefici. 
• Els alumnes confiaran en la tasca dels seus professors i dedicaran el temps necessari a l'estudi individual, amb la finalitat de superar els objectius i continguts programats en els diferents nivells. 

7.4. Pares/Mares 
• Els pares/mares col·laboraran activament amb les accions promogudes per l'Equip Directiu i participaran representats en el Consell Escolar per a millorar el funcionament general del Conservatori. • Els pares/mares respectaran al conjunt de professors i personal del centre. 
• Els pares/mares col·laboraran en les activitats programades pel centre i facilitaran la participació dels seus fills en elles tot i que, ocasionalment, aquestes pogueren alterar els horaris habituals dels seus fills. • Els pares/mares tenen una important responsabilitat en el procés d'ensenyament i aprenentatge dels seus fills, especialment en l'àmbit dels ensenyaments musicals, on l'estudi a casa resulta essencial. A aquest efecte, col·laboraran amb els professors, estimulant i motivant als seus fills i informant als professors del seu rendiment a casa. 7.5. Personal d'administració i serveis 
• El personal d'administració i serveis desenvolupa una activitat de primera magnitud en el nostre conservatori. Procurarà que tots reben una informació i una atenció adequades. 
• El personal d'administració i serveis és, amb caràcter general, personal professional del centre que, com la resta, s'implicarà activament en la consecució de les finalitats d'aquest Projecte Educatiu. 
• El personal d'administració i serveis exercirà les seues funcions amb responsabilitat i professionalitat. 
• El personal d'administració i serveis haurà de respectar a tots els membres de la Comunitat Educativa. 

8. PLA D'ORIENTACIÓ I ACCIÓ TUTORIAL 

CONCEPTE 
El Pla d'Orientació i Acció Tutorial (POAT) és el document específic de planificació de les accions que correspon desenvolupar als tutors, sota la supervisió del Cap d'Estudis, i constitueix l'instrument específic de planificació de les actuacions encaminades, si escau, a guiar l'evolució acadèmica dels alumnes i informar de les eixides professionals dels ensenyaments cursats. Forma part del Projecte educatiu de centre, juntament amb el reglament de règim intern, la concreció curricular i el pla d'orientació i acció tutorial. 

JUSTIFICACIÓ 
El pla d'Orientació i Acció Tutorial (POAT) és indispensable per diferents raons: 
1. És un dret de tot l'alumnat, així com de les seues famílies. 
2. És un dret i una obligació de tot el professorat del centre. 
3. L'acció tutorial ajuda a millorar la qualitat de l'ensenyament, potencia el treball en equip i la reflexió de tots els membres del claustre. 

PLA D'ORIENTACIÓ I ACCIÓ TUTORIAL 
 El Pla d'Orientació i Acció Tutorial (d'ara endavant POAT) és el marc en el qual s'especifiquen els criteris per a l'organització i les línies prioritàries de funcionament de l'acció tutorial en el Conservatori, formant part del projecte educatiu de centre. 

PRINCIPIS DE L'ACCIÓ TUTORIAL 
Entenem l'acció tutorial com una labor pedagògica encaminada a la tutela, acompanyament i seguiment de l'alumnat amb la intenció que el procés educatiu de cada alumne es desenvolupe en condicions el més favorables possible. L'acció tutorial forma part de l'acció educativa i és inseparable del procés d'ensenyament aprenentatge. Concebem la tutoria com un recurs educatiu al servei de l'aprenentatge i per açò el nostre Pla d'Acció Tutorial és coherent amb els objectius i criteris d'actuació pedagògica acordats en el Projecte Educatiu de centre. La figura del tutor recaurà sobre el professor d'instrument però, entenem la tutoria dels alumnes com una tasca de tot el professorat i, per açò, com alguna cosa que abasta tant les actuacions que, amb caràcter més específic, desenvolupa el professor tutor amb els seus alumnes o en la comunicació amb les famílies i la resta del professorat com aquelles altres que cada professor dins de la seua àrea duu a terme per a orientar, tutelar i recolzar el procés d'aprenentatge de cadascun dels seus alumnes. 

OBJECTIUS GENERALS DE L'ACCIÓ TUTORIAL 
D'acord amb les directrius de l'administració educativa, l'acció tutorial tindrà els següents objectius generals: 
1. Contribuir a la individualització de l'educació, facilitant una resposta educativa ajustada a les necessitats particulars de l'alumnat, articulant les oportunes mesures de suport al procés d'ensenyament-aprenentatge. 
2. Contribuir al caràcter integral de l'educació afavorint el desenvolupament de tots els aspectes de la persona: cognitius, afectius i socials. 
3. Cooperar amb les famílies en el procés educatiu dels alumnes, potenciant els instruments de comunicació… (Actes de tutoria, sol·licituds de tutoria, ús efectiu de l'Atenció a pares…) 
4. Preparar als alumnes i orientar-los sobre la presa de decisions respecte al futur acadèmic i professional. 
5. Prevenir les dificultats en l'aprenentatge, anticipant-se a elles i evitant, en la mesura que siga possible, fenòmens indesitjables com els de l'abandó, el fracàs o la inadaptació escolar.
6. Informar amb l'oportuna periodicitat del procés d'aprenentatge de l'alumne, a més d'incidir en la cultura de l'esforç, disciplina i perseverança pròpies de l'especificitat dels ensenyaments musicals. 

FUNCIONS I RESPONSABILITATS EN L'ACCIÓ TUTORIAL FUNCIONS DEL CAPS D'ESTUDIS 
El Cap d'Estudis coordinarà l'activitat tutorial, i realitzarà les següents línies d'actuació: 
1. Elaborarà un informe anual, que formarà part de la memòria final de curs, valorant el funcionament de l'acció tutorial en el Conservatori. 
2. Assessorarà i col·laborarà amb el professorat en els aspectes relacionats amb l'acció tutorial. 
3. Vetllarà pel compliment d'aquest Pla d'Orientació i Acció Tutorial (POAT) per tot el professorat del centre. 
4. Es reunirà a principi de curs amb els nous professors, per a explicar-los les línies fonamentals del POAT. 
5. Procurarà que el POAT siga conegut per tota la comunitat educativa, garantint la seua publicitat.
6. Convocarà als tutors quan ho considere oportú per a valorar i avaluar el compliment del POAT. 
7. Convocarà reunions amb els alumnes i les famílies per a organitzar i coordinar els horaris, dins de les possibilitats, les peticions i preferències d'aquests/es. 
8. Supervisar l'elaboració del POAT i realitzar propostes sobre el mateix. 
9. Assegurar la planificació de les sessions de tutoria. 
10. Intervenir en cas necessari entre els tutors i les famílies. 
11. Controlar l'assistència de l'alumnat mitjançant registre de faltes. 
12. Supervisar la informació personal dels alumnes amb objectius d'atendre de la millor manera possible la diversitat en l'alumnat. 

FUNCIONS DELS PROFESSORS TUTORS 
Les funcions seran les establides en la legislació vigent i les nomenades en el present pla d'acció tutorial. 
1. Participar en la planificació de les activitats d'orientació acadèmica i professional sota la coordinació del cap d'estudis. 
2. Coordinar les sessions d'avaluació dels alumnes al seu càrrec. 
3. Estendre acta de cada sessió d'avaluació, custodiar-les i lliurar-les a la secretaria del centre. 
4. Emplenar els butlletins de qualificacions i lliurar-los als pares i als alumnes majors d'edat. 
5. Emetre un informe individualitzat a final de curs de cadascun dels alumnes que no promocionen i d'aquells alumnes que no superen alguna de les assignatures, explicant el perquè de les qualificacions negatives. 
6. Convocar sessions de tutoria per a informar als pares de tot allò que consideren oportú en relació al procés d'ensenyament-aprenentatge. 
7. Facilitar la integració en el centre dels alumnes al seu càrrec i fomentar la seua participació en les activitats extraescolars i complementàries. 
8. Cuidar els alumnes menors d'edat en els desplaçaments que prèviament hauran sigut autoritzats pels seus pares o tutors. 
9. Organitzar activitats complementàries: visites organitzades, assistència a concerts, etc. 
10. Responsabilitzar-se dels alumnes en el temps de docència directa juntament amb la resta de professors del centre. 
11. Treballar per un clima social adequat en l'aula tractant d'evitar qualsevol tipus de discriminació entre els alumnes. 
12. Assessorar als alumnes al seu càrrec sobre les possibilitats d'exercici professional d'acord amb les seues actituds, possibilitats i motivacions. 
13. Transmetre les peticions d'alumnes al seu càrrec a la resta de professors i a l'equip directiu. 
14. Informar puntualment als alumnes i els seus pares de totes les activitats docents i del rendiment de l'alumne. 
15. Facilitar l'operació educativa entre els professors i els pares dels alumnes. 
16. Informar a la junta d'avaluació sobre les sol·licituds d'ampliació o renúncia de matrícula. 
17. Informar en referència al calendari d'exàmens, matrícula, etc. 
18. Informar a la resta de professors involucrats en el procés d'ensenyament-aprenentatge d'un mateix alumne sobre les possibles baixes que es puguen donar al llarg del curs. 
19. Posar en coneixement del centre qualsevol situació que implique risc o lesions a l'alumne. 
20. Atendre en primera instància les reclamacions de les avaluacions. 
21. Controlar l'assistència i compliment de l'horari dels alumnes. 
22. Avisar als pares d'aquells alumnes menors d'edat que no assistisquen a classe en el seu horari lectiu. 
23. Avaluar el procés d'ensenyament-aprenentatge de cada alumne. 
 
FUNCIONS ESPECÍFIQUES DEL NOSTRE CENTRE RESPECTE A L'ALUMNAT 
1. Conèixer els problemes i situacions de cada alumna/o com a persona individual. 
2. Atendre als problemes relacionats amb la falta de motivació davant l'estudi, dificultat de relació i integració, possible problemàtiques familiars o de diferent índole.
3. Contribuir a la personalització dels processos d'ensenyament aprenentatge. 
4. Orientar a l'alumne quant a l'organització de l'estudi i tècniques de treball intel·lectual i procedimental. 
5. Informar als alumnes de la relació entre el treball o esforç realitzat amb els resultats obtinguts. 

FUNCIONS ESPECÍFIQUES DEL NOSTRE CENTRE RESPECTE A LA FAMILIA 
1. Contribuir a l'establiment de relacions fluïdes que faciliten la cooperació centre-família 
2. Realitzar una reunió informativa amb tots els pares a l'inici del curs en la qual es tracten els següents punts: Horari d'atenció a pares, horari del grup, membres de l'equip docent, control d'assistència, normes de convivència, calendari avaluacions, objectius de la tutoria, titulació, promoció, àrees pendents, calendari escolar, programació didàctica del curs… 
3. Informar a la família sobre la situació acadèmica de l'alumne i orientar-los sobre possibles opcions cara al futur. 
4. Informar sobre les faltes d'assistència, incidents, prevencions o sancions. 
5. Demanar informació sobre el/l'alumne/a amb la finalitat de conèixer millor les seues circumstàncies i poder orientar-lo. 

ÀMBITS DE L’ACCIÓ TUTORIAL 
L'acció tutorial que es desenvolupa en el nostre centre es concreta d'acord amb la normativa vigent en tres tipus d'actuacions: 
1. Actuacions per a assegurar la coherència educativa en el desenvolupament de les programacions i la pràctica docent de l'aula per part del professorat. 
2. Actuacions per a atendre individualment als alumnes. 3. Actuacions per a mantenir una comunicació fluïda amb les famílies. 

Pedreguer, setembre de 2023

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada